Aktualności Gothaer

Jak założyć swój biznes?

[2018.03.07]

Założenie firmy jest bezpłatne i proste. Prowadzenie i utrzymanie - kosztuje trochę więcej czasu i pieniędzy. Od czego zacząć?

Jak założyć swój biznez - Radzi ekspert Gothaer TU S.A.
- Każdy początkujący przedsiębiorca, poza stworzeniem biznesplanu, zaprojektowaniem strony internetowej, czy zatrudnieniem pracowników, powinien również określić ryzyka związane ze swoją działalnością gospodarczą. Jednym z takich ryzyk jest brak odpowiedniego ubezpieczenia. Warto pomyśleć o ubezpieczeniu majątku, jak i odpowiedzialności cywilnej, zwłaszcza gdy zamierzamy kierować firmą usługową. OC przydaje się wtedy, gdy wyrządzimy szkodę osobom trzecim (naszym klientom). Co można zaliczyć do takich szkód? Pomyłkę w aptece przy wydawaniu leku na receptę, zatrucie pokarmowe w naszej restauracji, zniszczone włosy podczas zabiegu w salonie fryzjerskim. W tych sytuacjach klient może żądać wysokiego odszkodowania, a to z kolei powoduje problemy z płynnością finansową firmy – mówi Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A. Na co jeszcze zwrócić uwagę zakładając działalność gospodarczą? Przygotowaliśmy krótki poradnik.

Krok 1 - Biznesplan
Z danych GUS wynika, że 30 proc. firm upada już w pierwszym roku działalności, a trzecie urodziny świętuje tylko 50 proc. z nich. Przed upadkiem pomaga chronić dobrze napisany biznesplan. Dobry biznesplan to mapa i scenariusz przyszłych działań. Uwzględnia jak najwięcej zmiennych, które mają wpływ na prowadzenie i rozwój firmy. Biznesplan powinien zawierać opis działalności, produktu lub usługi, informacje o cenach, sposobach dystrybucji, grupie docelowej i kosztach dotarcia do klienta. Szacunki przyszłych zysków i ewentualnych strat to minimum, podobnie jak analiza rynku, konkurencji i finansów. Warto wyjść poza standardy i przygotować także symulacje sytuacji kryzysowych.

Krok 2 - CEIDG

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej trzeba wpisać ją do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, składając wniosek CEIDG-1 w Urzędzie Miasta lub Gminy. Można wysłać go pocztą lub wypełnić online na stronie www.firma.gov.pl, ale jeśli nie mamy tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego, konieczne będzie złożenie własnoręcznego podpisu. Do uzupełnienia wniosku nie trzeba jednak nic ponad standardowe dane osobowe, kontaktowe, NIP i REGON. Wybierając nazwę firmy, możemy pozwolić sobie na fantazję, ale w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi ona zawierać imię i nazwisko. Deklarację zgłoszeniową należy też złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w ciągu 7 dni od dnia założenia działalności.

Krok 3 - Forma opodatkowania
Składając wniosek CEIDG, musimy też wybrać formę opodatkowania. Skala podatkowa, wybierana najchętniej przez przedsiębiorców, umożliwia odliczanie kosztów uzyskania przychodu i korzystanie z ulg, ale zobowiązuje do prowadzenia ewidencji księgowych lub księgi przychodów i rozchodów. Ponadto, przy dochodach przekraczających 85,528 zł, stawka podatkowa rośnie do 32 proc. Wybierając podatek liniowy wartość podatku wynosi 19 proc. i jest stała. Ta opcja eliminuje możliwość korzystania z ulg, ale - przy wysokich dochodach - jest najkorzystniejsza finansowo. Przy ryczałcie opodatkowany jest przychód, którego nie pomniejszają ponoszone koszty. Ten sposób sprawdza się zwłaszcza w przypadku drobnych działalności opartych na usługach niematerialnych. Karta podatkowa wyłącza możliwość korzystania z ulg, ale także - konieczność prowadzenia księgowości, przy zachowaniu stałej stawki podatkowej.

Krok 4 - Ubezpieczenie
Z danych PIU wynika, że ubezpieczenie mienia posiada 60 proc. przedsiębiorców, ale polisa OC kojarzy nam się zazwyczaj z samochodem, ewentualnie z branżami "wysokiego ryzyka". Faktycznie, polisa OC w branżach wymagających odpowiednich uprawnień, takich jak sektor prawniczy, medyczny czy budowlany, to obowiązek, którego niedopełnienie może skutkować nawet pozbawieniem licencji. Jak dobrać polisę w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej?
– Zakres ubezpieczenia powinien być uzależniony od rodzaju prowadzonej działalności. Ochroną można objąć mienie, czyli budynki, budowle, lokale, sprzęt elektroniczny, maszyny, czy wyposażenie biura. Polisa może chronić również mienie, które przyjęliśmy do sprzedaży oraz mienie naszych pracowników – mówi Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer TU S.A. Ważną kwestią jest ubezpieczenie OC, które przydaje się zwłaszcza w przypadku prowadzenia działalności usługowej (np. zakładu kosmetycznego, fryzjerskiego, apteki, hotelu, restauracji, kawiarni). – Polisa odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności chroni nas na wypadek roszczeń osób trzecich. Trzeba pamiętać, że odszkodowania z tego tytułu mogą być naprawdę wysokie – zaznacza Marta Mazaraki z Gothaer.

Krok 5 - Strona www i promocja
Z raportu „Cyfryzacja polskiego sektora MŚP” przygotowanego wspólnie przez home.pl, Microsoft i Konfederację Lewiatan wynikają pesymistyczne wnioski na temat stanu naszej cyfrowej świadomości. Tylko połowa z polskich firm wykorzystuje pocztę elektroniczną do obsługi klienta i tyle samo ma własną stronę internetową. Trudno o większe zaskoczenie, biorąc pod uwagę bardzo niewielkie koszty, jakie wymaga stworzenie prostej strony wizytówkowej opartej np. na Wordpressie. Z danych Eurostatu wynika, że Polska zajmuje 23. miejsce w Europie pod względem liczby stron internetowych w firmach – ma ją zaledwie 65 proc. krajowych przedsiębiorstw. Pewnie przez lata radziły sobie bez nich, ale tym samym pozbawiają się szansy na zwiększenie zysków relatywnie niewielkim kosztem. To samo dotyczy promocji. Aż 60 proc. globalnych przychodów reklamowych trafia do tandemu Google i Facebook. I nie są to tylko pieniądze wielkich korporacji. Giganci dali drobnym przedsiębiorcom gotowe zestawy narzędzi, które umożliwiają precyzyjne dotarcie do potencjalnych klientów. Reklamy na Facebooku (Facebook Ads) czy w wyszukiwarce (Google Adwords) to stosunkowo tani i skuteczny sposób na dotarcie do klientów ze względu na szerokie możliwości targetowania grupy docelowej. Na początek, warto skupić się na nich.

Krok 6 - Biuro
Jedną z najpopularniejszych opcji jest biuro wirtualne. W najtańszym pakiecie „płacimy za adres”, pod którym rejestrujemy działalność oraz obsługę poczty przychodzącej. To rozwiązanie doskonałe dla freelancerów, którzy większość usług wykonują w mieszkaniu lub u klienta. Warto również rozważyć skorzystanie z biura serwisowanego. Najlepsze, oprócz odbierania poczty, oferują wynajem sal konferencyjnych, umożliwiają skorzystanie z biurowych sprzętów, a nawet - zapewniają pomoc w księgowości. Kolejnym rozwiązaniem są biura coworkingowe. Oprócz miejsca do pracy, spotkań i niezbędnych sprzętów, zapewniają też networking, organizując warsztaty, spotkania i imprezy. Jeśli to dla nas za mało, możemy zdecydować się na biuro co-creatingowe, w którym nie tylko korzystamy z przestrzeni, ale mamy szansę ją współtworzyć. Zyskujemy wpływ na kalendarz wydarzeń - możemy je organizować, inicjować i, oczywiście, brać udział.
4 pytania o ubezpieczenie firmy
Odpowiada Marta Mazaraki, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Majątkowych w Gothaer.

Co kryje się pod pojęciem all risk i co to są ubezpieczenia pakietowe?
Polscy przedsiębiorcy najchętniej kupują polisę, która chroni ich majątek. Z danych PIU wynika, że
60 proc. przedsiębiorców ma ubezpieczenie majątkowe, a 40 proc. go nie posiada. Wielu klientów obawia się tzw. wyłączeń, czyli listy czynników, które spowodują, że odszkodowanie nie zostanie wypłacone. Ponieważ przedsiębiorcy potrzebują rozwiązań, które zagwarantują im szeroką ochronę, , ubezpieczyciele proponują im rozwiązania typu all risk. Są one nieco droższe niż tradycyjne polisy, ale za to uwzględniają znacznie więcej nieprzewidzianych zdarzeń. Dobrym rozwiązaniem są też ubezpieczenia pakietowe. W jednej umowie można zawrzeć kilka różnych ubezpieczeń jednocześnie. .

Często mówi się o Assistance w przypadku klientów indywidualnych. Czy jest coś takiego jak Assistance dla przedsiębiorców?
Oczywiście. W ramach Assistance przedsiębiorca otrzymuje pomoc specjalisty (np. ślusarza, hydraulika, elektryka) w przypadku wystąpienia awarii, czy też telefoniczną informację prawną. To ułatwia szybkie załatwienie sprawy i powrót do codziennego funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Coraz więcej firm wymaga od kontrahentów ubezpieczenia OC. Zazwyczaj mowa o dużych firmach budowlanych lub najemcach w centrach handlowych. Czy mała firma też powinna mieć polisę OC?
Pamiętajmy, że taka polisa chroni przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych osobom trzecim. To ma duże znaczenie, zwłaszcza w przypadku usługodawców. Cukiernia powinna być ubezpieczona na wypadek szkód w wyniku zatrucia się salmonelą w lodach, apteka - na wypadek szkód w wyniku pomyłki przy wydaniu leku na receptę, biuro księgowe – od szkód w wyniku popełnienia błędu przy prowadzeniu rachunkowości klienta. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej może być również przydatne dla producentów, ponieważ za produkt odpowiada ten, który wprowadza go do obrotu.

Jakie jeszcze ubezpieczenie powinniśmy rozważyć?
Dziś żyjemy w świecie Internetu, więc warto zwracać uwagę na zagrożenia, które są związane z cyfryzacją biznesu i atakami hakerów. W maju wejdą też unijne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (RODO – Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). Firmom, które nie zabezpieczą odpowiednio danych, grożą kary. Na razie na rynku są polisy OC dla administratorów danych, ale w tym wypadku potrzebne jest szersze spojrzenie. Ubezpieczyciele już pracują nad stosownymi ofertami.

 
X
Rozpocznij CZAT z konsultantem